Filmkockák

Moziba mentem, a Művész Moziba. A film csendben és lassan kezdődött. Senki sem nyúlt a popcorn után, méltatlan lett volna. Ekkor érkezett meg a fiatal pár a mellettem lévő két szabad helyre. A képek peregtek, ők félhangosan beszélgettek. "Még nem érkeztünk meg!"- súgta oda a lány a fiúnak. A film lassan hömpölygött. Drámai volt, de szép és elgondolkodtató, humorral fűszerezve. Minden elvárásomnak megfelelt. Két óra múlva újból néma csend. Percekig ültünk a film hatását élvezve. Kivéve a fiatal párt. Hosszas fészkalódás után elhagyták a termet. "Még nem érkeztünk meg." - jutott eszembe a lány első mondata. (A Testről és lélekről c. film vetítésén)

 

1945, magyar dráma, 91 perc, 2017

"1945 augusztus 12, 11 óra. Titokzatos szálítmányukkal két fekete ruhás, fekete kalapos idegen jelenik meg egy magyar falu vasútállomásán. A falu népe az orosz megszállás árnyékában a jegyző fiának esküvőjére készül, de a menyasszony korábbi vőlegénye is hazatér a hadifogságból. Néhány óra alatt minden megváltozik. Titkok, bűnök, számvetés, szerelem, árulás, szembesítés ..." /Katapult film, rendező: Török Ferenc, forgatókönyvíró: Szántó T. Gábor/ (Szöveg forrása: http://www.mafab.hu/movies/1945-291829.html, Fotók forrása: https://jogaszvilag.hu/rovatok/eletmod/1945-nagy-film-szuletett)

               

 

Váróterem, magyar filmdráma, 25 perc, 2015

"Sokolowski András kisjátékfilmje finom árnyaltsággal járja körbe a 21. századi nők társadalmi szerepválságát, és elgondolkodtató alternatívaként mutatja be a vágyak és a lehetőségek összeegyeztetésének lehetőségét. TÜRELEM, nemsokára szólítjuk! - olvasható a nagy fekete ajtón aranyozott táblára írva. Az Öreg úr nyugodtan várakozik, a Nő ideges. -Már régóta ül itt? - kérdezi a Nő, és nem is sejti, hogy élete legfontosabb beszélgetésébe kezdett bele." (A szöveg és a kép forrása: http://kossuthwebradio.blogspot.hu/2015/10/, A film online: https://www.youtube.com/watch?v=3MUhSAbOr-A)

 

Testről és lélekről, magyar játékfilm, 116 perc, 2017

"Egy vágóhídnál nincs ideálisabb helyszín a szerelemhez, különösen, ha az ember a termelékenységért felel, és a nyakára küldenek egy, a szabályokat az utolsó betűig betartó és betartató minőségellenőrt. Endre egyik karjára béna, ez eleve meghatározza a másik nemhez és úgy általában az emberekhez való viszonyát, de a magasan funkcionáló autista Mária sem könnyű eset. Egy bűneset kapcsán kiderül, hogy ők ketten, egymástól távol, éjszakáról éjszakára ugyanazt álmodják. Erre egyfajta jelként tekintve előbb megpróbálják közösen alakítani - továbbálmodni - az erdőben békésen éldegélő szarvaspár történetét, majd ébren is közelítenek egymáshoz. A kérdés az, ha álmaikban a sors egymásnak teremtette őket, akkor a dolgos hétköznapok során az egymással szembeni előítéletüket félredobva és saját határaikon túllépve képesek lesznek-e a szerelemre, illetve ezek a próbálkozások hogyan hatnak majd vissza az álmokra? 

Történetük a mindenkit megillető és megharcolt szerelem megélése, mikor odaadunk egy darabot saját magunkból a másiknak, jelesül az álmainkat. Mária és Endre feladják a szürke hétköznapokban és a távolságtartásban rejlő biztonságot, tudva és remélve, hogy mostantól semmi nem lesz már úgy, mint azelőtt volt. A munkájában határozott, fontos döntéseket gyorsan meghozni képes férfi és nő hol szelíden, hol durván ábrázolt és hitelesen megformált tétova, fürkésző intimitása Berlinből a fődíjjal és más, büszkeségre okot adó elismerésekkel tért haza, most a nagyközönségen a sor." (http://est.hu/cikk/121709/testrol_es_lelekrol)

      

 

Mandarinok /Mandariinid/, észt-grúz háborús filmdráma, 87 perc, 2013

http://indavideo.hu/video/Tangerines_-_Mandarinok2013

Az észt mozi legnagyobb sikerét érte el a Mandarinok. Beválogatták az Oscar-díj jelöltjei közé a legjobb idegen nyelvű filmek kategóriájában. A Szovjetunió felbomlása után, 1992-ben Grúzia összetűzésbe keveredik az abház szeparatistákkal. Az egykori észt telepesekből álló falu lakói már mind hazatértek Észtországba a közelgő háború elől, csak két gazda maradt. Ivo és Markus úgy döntött, bevárják, amíg beérik a mandarintermés. A harcok azonban hamarosan elérik a falut. Ivo befogad két súlyosan sebesült katonát a házába, egy grúzt, illetve egy az abházok oldalán harcoló csecsent. Az öreg megpróbálja összebékíteni a két esküdt ellenséget.

              

 

Levelek Jákob tiszteletesnek /Postia pappi Jaakobille/, finn filmdráma, 74 perc, 2009

http://www.albaref.hu/videok/keresztyen_jatekfilmek_videok/Levelek_Jakob...

Megható történet Leiláról, az életfogytiglanra ítélt rabról, akit éppen kiengedtek a börtönből. A szabad életben egy távoli gyülekezetben kap munkát, ahová kelletlenül érkezik meg. Leila ahhoz szokott, hogy csak magáról kell gondoskodnia, így ellentmondásos érzésekkel kezdi meg munkáját Jákob, a világtalan lelkész segítőjeként. A postás mindennap segélykérő leveleket hoz Jákobnak. A válaszok megírása Jákob számára küldetés, Leila szerint azonban hiábavaló. Leila a távozás küszöbén áll, amikor egyszer csak több levél nem érkezik. Jákob élete alapjaiban megrendül. Két teljesen különböző élet váratlanul összekapcsolódik: a segítő és a támaszra szoruló szerepei felcserélődnek.

             

 

A mások élete /Das Leben der Anderen/, német lélektani filmdráma, 2006

A mások élete a 2007-es Oscaron a legjobb idegennyelvű film díját nyerte. A Német-filmdíjon a legjobb film díját és a legjobb férfi színészi alakítás díját is elnyerte. A film nosztalgia helyett kíméletlen, reális képet fest a diktatúra léleknyomorító működéséről. Fő témája Kelet-Berlin kulturális életének és az élet minden területét beszövő NDK-s titkosrendőrségnek, a Stasinak a kapcsolata.

Kelet-Berlin, 1983 novembere, hat évvel a berlini fal leomlása előtt: az NDK és állambiztonsági szolgálata még elnyomja a (másként) gondolkodókat, és kíméletlen megfigyelő-besúgó rendszere mindenkit behálóz. Ennek a gépezetnek tökéletes fogaskereke Gerd Wiesler százados (Ulrich Mühe), akit politikai nyomásra egy sikeres színpadi szerzőre, Georg Dreymanra (Sebastian Koch) és élettársára, az ünnepelt színésznőre Christa-Maria Sielandra (Martina Gedeck) állítanak. A rendszerhez vakon hű Wiesler, a mások életét figyelve hamarosan ráébred saját élete kisszerűségére.

          

 

A passió /The Passion of the Christ/, 2004

A bibliai Názáreti Jézus életének utolsó tizenkét óráját filmesíti meg. A passió a 2004. év egyik legvitatottabb filmje. A forgatókönyv megírásakor az evangéliumokon kívül felhasználták Emmerich Anna Katalin 19. századi német misztikusnő látomásait is. A filmet igyekeztek korhű nyelvezettel előadni.

          

 

Mindenki /Sing/, Oscar-díjas magyar kisjátékfilm, 25 perc, 2016 

https://www.youtube.com/watch?v=dzXu2Ny3rQY 

Mindenki Deák Kristóf 2016-ban bemutatott, Oscar-díjas kisjátékfilmje. A történet 1991-ben játszódik. A 10 éves Zsófi új iskolába kerül, ahol bár minden idegen és furcsa, de bekerül az iskola híres kórusába. Itt összebarátkozik Lizával, aki a legnépszerűbb lány az osztályban. Hamarosan együtt szembeszállnak a kórusvezetővel, Erika nénivel, aki csak elsőre látszik kedvesnek, sajátos módszerrel éri el, hogy ne csússzanak hamis hangok az előadásokba. A feszültség az énekelni szerető gyerekek és a kórust az éneklésnél többnek gondoló felnőtt között feszül, ami egy szellemes csattanóban oldódik föl a film végére. A Mindenki központi eleme egy hibásnak bizonyuló pedagógiai modell, a sikerhajhászás, ami komoly problémákhoz vezethet.

     

Szerző: 

Imrik Zsófia